سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

فصل مجامع شرکت‌های بورس در آخر تیرماه در شرایطی به پایان رسید که تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد ارزش ریالی درآمد شرکت‌های بورس ۲۵درصد افزایش یافته است.

بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، در تیرماه هر سال مجامع عمومی سالانه بسیاری از شرکت‌های بورس برگزار می‌شود. امسال هم طبق سنت هر ساله صدها شرکت مجامع عمومی خود را در این‌ ماه برگزار کردند. در جریان برگزاری این مجامع میزان سود سالانه شرکت‌های بورس مشخص می‌شود و نشان می‌دهد در یک سال گذشته سود زیان شرکت‌های بورس چقدر بوده است.

رشد ۲۵درصدی درآمد

آن‌طور که تازه‌ترین داده‌های آماری نشان می‌دهد جمع کل درآمد شرکت‌های بورس در سال گذشته ۲۵درصد افزایش یافته و به ۵۴۰۸هزار میلیارد تومان رسیده است، با این حال ارزش دلاری شرکت‌های بورس در همین مدت با ۷درصد کاهش از ۱۵۴میلیارد دلار به ۱۴۳میلیارد دلار رسیده است.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که حاشیه سود شرکت‌های بورس که در سال ۱۳۹۹معادل ۳۳درصد بوده اکنون به ۲۰درصد رسیده است.

طبق برآوردهای انجام شده در حال حاضر ۷۳درصد از جمع کل درآمد شرکت‌های بورس متعلق به شرکت‌های تولیدی و ۱۱درصد آن یعنی ۵۹۳هزار میلیارد تومان مربوط به بانک‌هاست.

سهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری و خدماتی نیز به‌ترتیب ۷و ۵درصد است.

رشد ۹درصدی سود خالص

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که جمع کل سود خالص شرکت‌های بورس در سال ۱۴۰۲به ۱۰۸۲هزار میلیارد تومان رسیده که ۹درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد. با این حال از نظر دلاری سود خالص شرکت‌های بورس از ۳۵میلیارد دلار به ۲۹میلیارد دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید

سود دلالی خودرو چقدر است؟

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث | اقداماتی که وراث سهام عدالت باید برای دریافت سود انجام دهند

در سال گذشته همچنین جمع کل هزینه‌های عمومی شرکت‌های بورس ۴۱درصد رشد کرده و هزینه‌های مالی آنها با افزایش ۱۰۶درصدی همراه بوده است.

بخش عمده هزینه‌های مالی شرکت‌های بورس مربوط به وام‌هایی است که این شرکت‌ها از بانک‌ها دریافت کرده‌اند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که بخش زیادی از این وام‌ها برای کسری وجوه در گردش دریافت شده است.

پرداخت ۱۰۷هزار میلیارد تومان مالیات

در سال ۱۴۰۲همچنین جمع کل مالیات پرداختی شرکت‌های بورس ۷۳درصد افزایش یافته و به ۱۰۷هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱جمع کل مالیات پرداختی شرکت‌های بورس ۶۲هزار میلیارد تومان بود. این شرکت‌ها در سال ۱۳۹۹نیز جمعا ۴۶هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

کد خبر 868690
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha